DUYGULARIMI BETİMLİYORUM (SAN'AT ŞİİRİ AÇIKLAMA)
Faruk Nafiz Çamlıbel, 24 Mayıs 1898’de İstanbul’da doğmuş ve 5 Kasım 1973’te Ankara’da hayatını kaybetmiş olan önemli bir Türk şairi ve yazarıdır. Modern Türk edebiyatının önde gelen isimlerinden biri olarak kabul edilen Çamlıbel, aynı zamanda edebiyatçı, gazeteci ve siyasetçi kimlikleriyle de tanınır.Faruk Nafiz Çamlıbel’i ünlü yapan şiirlerinden biri "Sanat" adlı şiiridir.Bugünde bu şiirin dörtlüklerini tek tek açıklayacağım.
1.dörtlükte "Yalnız senin gezdiğin bahçede açmaz çiçek" mısrası sanatın bireyden bireye değişebilir bir şey olduğunu söylüyor."Bizim diyarımız da binbir bahârı saklar!" mısrası şairin kendi topraklarına ve kültürüne olan bağlılığını gösterir."Kolumuzdan tutarak sen istersen bizi çek" mısrasında şairin elit sanat anlayışına karşı bir davet niteliğindedir."İncinir düz caddede dağda gezen ayaklar." bu mısrada ise halkın sıradan yaşam tarzına ve günlük mücadelelerine karşı bir göndermede bulunuluyor. 2.dörtlükte "Sen kubbesinde ince bir mozayik arar da" mısrasında bir sanatçının veya elit bir bireyin tarihi ve sanatsal unsurlara olan ilgisini ifade eder."Gezersin kırk asırlık bir mâbedin içini," mısrasında sanatçının ve sanatseverin, geçmişten gelen kültürel mirasa duyduğu saygıyı vurgular. "Bizi sarar bir sülüs yazı görsek duvarda," mısrasında ise sanatın inceliklerine, geleneksel sanat formlarına duyulan hayranlık dile getirilmektedir.
3.dörtlükte "Sen raksına dalarken için titrer derinden" mısrasında bir sanatçının sanatına derin bir tutkuyla daldığını ifade eder. "Bizim de kalbimizi kımıldatır yerinden" mısrasında ise sanatın izleyiciler üzerinde yarattığı duygusal etkiyi ifade eder. 4.dörtlük "Bir ürperiş getirir senin sinirlerine," mısrasında müziğin insanların iç dünyasında derin bir iz bırakma gücüne sahip olduğu vurgulanır. "Bizde geçer en hazin bir mûsikî yerine!" mısrasında şairin halkın ve toplumun acılarını, duygularını müzikle ifade ettiğini anlatır. "Fırtınayı andıran orkestra sesleri" mısrasında ise müzik burada dinleyicide güçlü duygular uyandırma potansiyeline sahip bir unsur olarak görülür.
5.dörtlük "Sen anlayan bir gözle süzersin uzun uzun" mısrasında sanatsever birinin sanatı dikkatle ve derin bir anlayışla incelediğini ifade eder. "Biz duyarız en büyük zevkini ruhumuzun" mısrasında halkın ve Anadolu insanının sanat deneyimini ifade eder. "Görünce bir köylünün kıvrılmayan belini..." mısrasında ise Anadolu’nun kültürel zenginliğini, halkın yaşamına olan hayranlığı ifade eder.
Son olarak 6.dörtlükte "Başka san’at bilmeyiz, karşımızda dururken" mısrasında şairin ve halkın Anadolu’nun sanatını ve kültürünü yüceltmesini ifade eder. "Yazılmamış bir destan gibi Anadolu’muz." mısrasında Anadolu’nun hem doğal güzelliklerini hem de toplumsal zenginliğini betimler."Arkadaş, biz bu yolda türküler tuttururken" mısrasında şairin ve halkın birlikte yaşadığı duygusal deneyimlerin, ortak değerlerin ve geleneklerin sanat aracılığıyla ifade edilmesini simgelenmiş. "Sana uğurlar olsun... Ayrılıyor yolumuz!" mısrasında bir veda ifadesi olarak okunabilir. Şair, elit sanatçıya veya farklı bir sanat anlayışına hitap ederek, kendi sanat yolculuğunun farklı bir yönde devam edeceğini belirtir.